Amsterdam,

Newsroom onmisbaar in moderne communicatie

Interview met Juriaan Vergouw, senior consultant digital en social media bij Porter Novelli.

De moderne aandachtseconomie vraagt om moderne communicatie. Organisaties dienen hun doelgroep optimaal te bedienen en constant relevant te blijven. ‘Het is veel te duur en tijdrovend om dit in eigen beheer te doen’, zegt Juriaan Vergouw, senior consultant digital en social media bij Porter Novelli.

Volgens Vergouw is een social media newsroom onmisbaar in de communicatiestrategie van een moderne organisatie. ‘Het is een platform voor alle content, en biedt ook de nodige context om meer impact te veroorzaken’, zegt Vergouw. ‘Vroeger verzond je een persbericht en was je klaar. Met een newsroom kun je een publicatie veel meer verrijken en alles aan elkaar linken.’ Het biedt de lezer volgens Vergouw een one stop shopping ervaring voor nieuws over een onderwerp. ‘De connectie met social media helpt bovendien enorm met het verspreiden van publicaties en het binnenhalen van lezers.’

Juriaan Vergouw, Adviseur digital en social media bij Porter Novelli
Het is een platform voor alle content, en biedt ook de nodige context om meer impact te veroorzaken. Vroeger verzond je een persbericht en was je klaar. Met een newsroom kun je een publicatie veel meer verrijken en alles aan elkaar linken.
Juriaan Vergouw, Adviseur digital en social media bij Porter Novelli

Hard nieuws is niet genoeg

Organisaties hebben meestal veel meer nieuws dan ze delen, meent Vergouw. ‘Veel bedrijven treden alleen naar buiten met harde nieuwsfeiten. Wij vertellen onze klanten dat dit niet genoeg is. Ook case studies en luchtig nieuws zijn interessant voor de doelgroep. Wat doe je bijvoorbeeld op het gebied van MVO? Wie zit er achter die initialen op Twitter? Het geeft je organisatie een gezicht en sluit aan bij de behoefte van de consument om constant op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen.’

Gezicht aan de organisatie

Ook Vergouw en zijn collega’s maken veel gebruik van de newsroom. ‘We publiceren nieuws over ons bedrijf, onze producten, ons personeel en awards.’ Porter Novelli geeft hiermee een gezicht aan de eigen organisatie. ‘Door over een case in de VS te schrijven, kunnen we bijvoorbeeld laten zien wat ons netwerk te bieden heeft. En we brengen graag de mensen achter Porter Novelli voor het voetlicht. Dat voegt meerwaarde toe en werkt faciliterend. De lezer ziet direct welke experts bij welke onderwerpen horen.’

Eigen beheer te duur en tijdrovend

Ook zonder geïntegreerde newsroom kun je natuurlijk een nieuwspagina aan je website toevoegen. Vergouw raadt dit echter af. ‘De meeste organisaties zijn niet op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen rond social media’, zegt hij. ‘Met een newsroom blijf je automatisch up-to-date, de kennis wordt uitbesteed. Het geeft rust om op een kostenaantrekkelijke manier automatisch op de hoogte te blijven van de nieuwste features. Het is veel te duur en tijdrovend om dit in eigen beheer te doen.’

Regie in eigen hand

Een newsroom biedt organisaties de kans om de regie te houden over hun eigen content, vindt Vergouw. ‘De journalist van vandaag vraagt niet meer om nieuws, hij zoekt het’, legt hij uit. ‘In je eigen newsroom kun je de lezer optimaal faciliteren. Dat scheelt telefoontjes en mailtjes en stelt je beter in staat om aan reputatiemanagement te doen. Helemaal de regie hebben we tegenwoordig niet meer, maar met een newsroom kun je de berichtgeving nog wel enigszins sturen.’

Over PressPage

PressPage is een toonaangevende leverancier van innovatieve content engagement technologie voor het opzetten van social media newsrooms, virtuele perscentra en media hubs. Onze technologie maakt het bedrijven mogelijk gebruik te maken van rijke content om boodschappen op een nieuwe manier te presenteren en te verspreiden op sociale netwerken en optimaal vindbaar te maken voor zoekmachines.

PressPage levert de online newsrooms voor o.a.: HAK, Regus, Samsung, UNICEF, Colgate, ANWB, Coolblue, Nokia, Booking.com, Heinz, Vodafone, MTV, Hornbach, T-Mobile, WE Fashion, Aegon, Avero, Centraal Beheer, het BKR, Eneco, ASN Bank, MasterCard, TMG, Nederlandse Staatsloterij en velen meer.